سلولیت فرورفتگیهایی پوست هست که در ران٬ شکم٬ باسن و لگن بعضی از افراد دیده می شود. سلولیت - Cellulite یا سِلیلایت در زنان به علت تفاوت در چربی سلول ها، عضلات و بافت همبندی که در پوست مردان و زنان پخش می شود بسیار شایع تر از مردان است. رسوبات چربی در زیر پوست باعث کشیده شدن لایه های اپیدرم شده و اصطلاحا پوست را به شکل بافت حفره دار پنیری یا پوست پرتقالی نسبت می دهند. عامل وراثت٬ ضخامت پوست٬ جنسیت٬ میزان و توزیع چربی در بافتهای بدن ٬سن و شغل می توانند بر شدت و میزان٬ محل سلولیت تاثیر قابل مشاهده ای بگذارند.
علت سلولیت در واقع کوتاه و چروکیده شدن فیبرهای بافتی می باشد که بافت پوست را محکم نگاه میدارند. مردان نیز می توانند به سلولیت مبتلا شوند. سلولیت همچنین در سرتاسر دنیا گسترش دارد.
اگر چه هورمونهای زنان نقش مهمی را در توزیع چربی در بدن ایفا می کنند٬ اما هورمون درمانی برای آنها در این مورد بی فایده می باشد.

 

راه تشخیصی سلولیت ظاهر ناهموار و پرتقال گونه ی پوست فرد در نواحی شکم٬ رانها و باسن می باشد. در واقع سلولیت بیماری نیست٬ بلکه مشکلی است که می تواند از کرمها گرفته تا لیزر و رادیوتراپی و جراحیهای موضعی که توسط پزشک زیبایی انجام می شوند برطرف شود.

 

همیشه نمیتوان از سلولیت جلوگیری کرد. اما وزن متناسب و ورزش کردن منظم می تواند  ظاهر سلولیت را بهتر کند. هیدراته بودن‌ (نوشیدن کافی مایعات) و ترک سیگار می تواند زمینه ابتلا به سلولیت را کاهش دهد