برای کاهش اشتها چه باید کرد؟

person ارسال شده توسط: ح.د list در: مطالب پزشکی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 297

در کاهش وزن باید فرد میزان کالری دریافتی خود را روزانه‌ کاهش دهد. متأسفانه رژیم‌های غذایی که در رابطه با لاغری هستند باعث افزایش اشتهای فرد و در نتیجه احساس گرسنگی می‌شوند. این امر باعث سخت‌تر شدن روند کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن می‌شود.

برای کاهش اشتها باید از خوردن موادی که به آنها عادت کردهاید، بپرهیزید. بهعنوان مثال مصرف مواد غذایی شیرین به تناوب برای بدن عادت ایجاد میکند بنابراین باید سعی کنید مواد شیرین بهخصوص موادی که دارای قندهای ساده هستند کمتر مصرف کنید. حتی اگر دلتان خواست ماده شیرینی بخورید، در درجه اول میوهها را در اولویت قرار بدهید اما هرگز در مصرف میوهها زیاده روی نکنید.

بهترین خوراکیها برای کاهش اشتها، مواد غذایی دارای قندهای پیچیده هستند. این قندها بتدریج در خون آزاد میشوند و سطح قندخون را متعادل نگه میدارند. در نتیجه اشتهای فرد کم میشود و مدت بیشتری حس سیری دارد.
از جمله این مواد میتوان به قند موجود در غلات سبوسدار و حبوبات به خصوص غذاهایی مانند عدسپلو، لوبیاپلو، کلمپلو و... اشاره کرد. همچنین توصیه میشود قبل از غذا خوردن از سبزیجات یا مواد پرفیبری که در معده حجم زیادی اشغال میکنند و در عین حال کم کالری هستند، استفاده کنید تا تمایل کمتری به خوردن داشته باشید.

جالب است بدانید چاقی بیشتر ما ایرانیها به دلیل مصرف زیاد پروتئین و چربی نیست، بلکه چاقی ما بیشتر ناشی از مصرف زیاد مواد قندی از جمله مصرف بی اندازه نان، برنج، سیبزمینی، ماکارونی، نوشابه های گازدار، آبمیوههای صنعتی، کیک وشیرینی و... است.

مواد قندی زیاد طی فرایندی در بدن به چربی تبدیل میشوند و اضافه وزن و چاقی به دنبال دارند. علاوه بر آنچه گفته شد، مصرف انواع ادویه ها از جمله فلفل قرمز، فلفل سیاه، زیره و... سوختوساز بدن را بالا میبرد و برای لاغری مفید است.

امروزه توصیه میشود برای کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری بین وعدههای اصلی حتما 2 تا 3 میانوعده داشته باشید و در آنها میوه، شیر، مغزها و مواد غذایی که معمولا در وعده اصلی قرار نمیگیرند در حد کفایت مصرف کنید.

نظرات

بدون نظر در این زمان!

نظرتان را بگذارید